Huishoudtips

Ze zijn goedkoop en we kopen ze helemaal niet. Ze reinigen de darmen als een stofzuiger, helpen om af te vallen

18views

Ze zien er onopvallend uit en delen eigenschappen met havermout. Zemelen kunnen je effectief helpen afvallen en je beter laten voelen, maar ze brengen ook een heleboel andere gezondheidsvoordelen met zich mee die niet alleen van pas komen als je op dieet bent.

Zemelen en havermout hebben veel gemeen. Zemelen zijn de buitenste laag van het graan dat vlokken maakt en wordt gevormd wanneer granen zoals tarwe, haver, rogge of spelt worden gemalen. Zemelen werden ooit beschouwd als afval, maar worden nu gewaardeerd om hun gezondheidseigenschappen. Ze bevatten enorme hoeveelheden vezels, mineralen en vitaminen, die geconcentreerd zijn in dit buitenste deel van het graan.

Waarom zemelen eten?

Je kunt in de winkel gemakkelijk verschillende soorten zemelen vinden. De populairste zijn tarwe, haver en rogge. Ze bevatten allemaal vezels, maar verschillen in samenstelling en eigenschappen. Tarwezemelen zijn het rijkst aan vezels, waardoor ze ideaal zijn voor mensen die op dieet zijn. Haverzemelen bevatten minder vezels, maar leveren waardevol linolzuur. Roggezemelen daarentegen zijn rijk aan kalium en magnesium, die goed zijn voor het hart en de bloeddruk helpen reguleren.

Vezels spelen een belangrijke rol in de strijd tegen obesitas. Voedingsdeskundigen raden producten aan die rijk zijn aan dit ingrediënt en zemelen, vooral tarwezemelen, zijn een geweldige bron. Het consumeren van vezels uit zemelen zorgt voor een langere verzadiging, waardoor je minder trek hebt in tussendoortjes.

Daarnaast hebben zemelen een positief effect op de stofwisseling en zijn ze ook goed voor de darmen, wat het risico op darmkanker kan verminderen. Ze ondersteunen de ontwikkeling van gunstige darmmicroflora en helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren. Als je een probleem hebt met een hoog cholesterolgehalte, kan het zeer heilzaam zijn om zemelen in je dieet op te nemen.

Gebruik van zemelen in de keuken. Hoe eet je zemelen?

Als je eenmaal gewend bent aan de smaak van zemelen, zul je zien dat het veel toepassingen heeft in de keuken. De waardevolle eigenschappen gaan niet verloren tijdens het koken of bakken. Je kunt ze paneren en toevoegen aan salades of in salades, romige soepen en zelfs gebruiken in zoet gebak zoals haverkoeken of in brood. Ze zijn ook lekker in vegetarische patés, aardappelpannenkoeken en kunnen worden gebruikt als topping voor vlees- of groentesteaks. Ze zijn ook uitstekend geschikt om over muesli te strooien.

Belangrijk is echter dat de vezels in zemelen een stof zijn die een aanzienlijke hoeveelheid water bindt, dus het is belangrijk om je vochtinname te verhogen (minstens 1,5-2 liter per dag) als je meer vezels in je dieet opneemt, bijvoorbeeld in de vorm van zemelen. De vezels in zemelen hebben een wateromgeving nodig om te functioneren. Anders kunnen de effecten averechts werken in de vorm van constipatie. Hoeveel zemelen moet ik per dag eten? Als je nog geen zemelen eet, begin dan met een kleine hoeveelheid van 2 tot 3 theelepels per dag om buikpijn te voorkomen.

Leave a Response