Huishoudtips

Hoe lang is het ideale dutje om je batterijen weer op te laden? Een expert geeft antwoord

22views

Voel je de behoefte om een dutje te doen, maar weet je niet hoe lang je het moet doen om er de vruchten van te plukken, zonder je slaappatroon te beïnvloeden? Hier lees je hoe lang een Amerikaanse expert denkt dat een dutje optimaal is.

Gaap je de hele tijd, zijn je oogleden zwaar en vind je het moeilijk om je op je taken te concentreren? Misschien heb je een dutje nodig. Of het nu is om een slechte nachtrust in te halen of na een stevig ontbijt, er zijn veel redenen waarom je overdag moet rusten. Dutjes zijn niet alleen voor baby’s en peuters – ook volwassenen kunnen er baat bij hebben.

Het National Sleep and Vigilance Institute wijst erop dat dutjes een aantal gezondheidsvoordelen kunnen hebben, waaronder positieve effecten op alertheid, geheugen en concentratie, maar ook op stress, reactievermogen en het cardiovasculaire systeem. Te lang slapen kan echter ook je slaapritme verstoren, waardoor je je suf voelt als je wakker wordt. Is het dus een goed idee om als volwassene regelmatig een dutje te doen en hoe lang kun je dan het beste bijkomen? Natalie Dautovich, professor aan de afdeling Psychologie aan de Virginia Commonwealth University, heeft op de website van de universiteit de mogelijke voordelen van dutjes en de ideale duur ervan uitgelegd.

Wanneer moet je een dutje doen?

Het is vaak moeilijk om het ideale moment te vinden om een dutje te doen, vooral als je overdag werkt. Maar wat is het beste moment van de dag om even in slaap te vallen? Volgens de expert kun je het beste halverwege de middag een dutje doen, omdat er dan een natuurlijke circadiane dip in alertheid is en er genoeg tijd is om het verlangen te ontwikkelen om voor de avond weer te gaan slapen.

Om er zeker van te zijn dat dutjes je echt gezondheidsvoordelen opleveren, raadt Natalie Dautovich je aan om te proberen er een gewoonte van te maken, zodat het je batterijen effectief oplaadt. Ze raadt daarom aan om “te beginnen met een kort dutje van 20 minuten of minder, meerdere dagen per week, om te beoordelen of dutten de stemming of het functioneren verbetert of de nachtelijke slaap verstoort, en om het lichaam de tijd te geven om een dutjesroutine te ontwikkelen”. Ze voegt eraan toe dat om de nachtelijke slaap te beschermen, het raadzaam is om dutjes aan het einde van de dag of te lange dutjes te vermijden.

Dutjes: wat is de ideale duur?

Maar wat is de optimale duur van een dutje om uit te rusten zonder je slaapritme te beïnvloeden? Volgens de expert is de ideale duur van een dutje minder dan 20 minuten, “in de namiddag kan het je helpen om je batterijen op te laden”. Ze voegt eraan toe dat “een langer dutje, tussen 60 en 90 minuten, voor meer herstellende slaap kan zorgen”, hoewel het de nachtelijke slaap kan verstoren. Maar deze twee opties zijn nog steeds te verkiezen boven dutjes van 20 tot 60 minuten, die kunnen leiden tot “slaapinertie, wat zich uit in een gevoel van sufheid of een slecht humeur”.

Om het meeste uit je dutjes te halen, kun je ze volgens Natalie Dautovich het beste onder de 20 minuten of tussen de 60 en 90 minuten houden. Ze legt uit dat “je bij een dutje van gemiddelde lengte meer kans hebt om wakker te worden tijdens een van je diepe slaapfases, maar dat je bij een langer of korter dutje meer kans hebt om niet in de diepe slaap te zijn gekomen of om wakker te worden uit de diepe slaap”.

Slaap: kun je te veel dutten?

Hoewel het niet aan te raden is om middellange dutjes te doen, die waarschijnlijk slaapinertie bevorderen, is het ook aan te raden om overdag niet te lang te slapen. Het risico bestaat dat je je verlangen om te slapen verstoort wanneer je naar bed gaat, waardoor het moeilijk wordt om in slaap te vallen of waardoor je minder vast slaapt.

De expert voegde eraan toe dat te veel “slaperigheid overdag symptomatisch is voor veel gezondheidsproblemen, en dutjes die gepaard gaan met overmatige slaperigheid overdag kunnen een teken zijn van een onderliggend gezondheidsprobleem”. Als je de behoefte voelt om een groot deel van de dag te slapen zonder uitgerust te zijn, is het daarom raadzaam om je huisarts te raadplegen om te controleren of dit geen teken is van gezondheidsproblemen.

Leave a Response