Gezondheid

Een zomers dessert dat helpt de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en diabetes te voorkomen. Lijst met de beste opties

23views

Een voedingsdeskundige heeft een lijst samengesteld met gezonde toetjes waar je deze zomer van kunt genieten zonder je zorgen te maken over je bloedsuikerspiegel. Probeer het eens met Griekse yoghurt, kokos- en chia-ijs, maar ook met bessen of avocado.

1. Kokos en chia ijslolly (ijsreep)
Volgens haar bevindingen raadt voedingsdeskundige Katherine Gervasio aan om deze zomer een heerlijke en verfrissende chiazaad- en kokosijslolly te proberen. “Kokos is een heerlijk, romig ijs dat zeker goed samengaat met chiazaden”, zegt ze.

Kokos is ook rijk aan belangrijke gezonde vetten en chiazaden op hun beurt aan vezels.

“Deze combinatie van vet en vezels duurt langer om te verteren, wat de impact op de bloedsuikerspiegel vermindert”, zegt Dr. Catherine Gervasio.

2. Een koolhydraatarm, eiwitarm ijsalternatief
Deze innovatieve bevroren traktatie maakt vaak gebruik van suikervervangers en natuurlijke zoetstoffen in combinatie met eiwitrijke ingrediënten zoals wei- en plantaardig eiwit.

Door de toegevoegde suikers te minimaliseren en het eiwitgehalte te verhogen, zorgen deze ijsvervangers voor een bevredigende zoete ervaring zonder een significante stijging van de bloedsuikerspiegel te veroorzaken.
“IJsvervangers met een laag suikergehalte en een hoog eiwitgehalte gebruiken ingrediënten zoals magere melk, suikeralcoholen en melkeiwit om het suikergehalte laag en het eiwitgehalte hoog te houden. Deze ijsjes bevatten ook veel vezels, wat goed is voor de stabilisatie.” Bloedsuikerspiegel. Zegt voedingsdeskundige Jesse Feder.

3. Griekse yoghurt parfait
Griekse yoghurt parfait biedt de perfecte balans van koolhydraatarme en eiwitrijke voordelen, waardoor het eruit springt als een heerlijk dessert dat geschikt is voor diabetici.

Door het te combineren met vers fruit of ander laag-glycemisch fruit voeg je natuurlijke zoetheid toe zonder dat het een significante piek in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. De combinatie van eiwitten en vezels in Griekse yoghurt en fruit vertraagt het spijsverteringsproces en bevordert de bloedsuikercontrole.

“Griekse yoghurt bevat van nature weinig koolhydraten en veel eiwitten. Het toevoegen van vers fruit of havermout voegt gezonde vezels toe aan de darmen, wat een hoge bloedsuikerspiegel kan helpen voorkomen,” legt voedingsdeskundige Feder uit.

4. Noten in pure chocolade
Pure chocolade heeft een hoger cacaogehalte en bevat meestal minder suiker dan melkchocolade, waardoor het een goede keuze is voor mensen die op hun bloedsuikerspiegel letten.

Walnoten en amandelen voegen niet alleen een bevredigende crunch toe aan het dessert, maar leveren ook gezonde eiwitten en gezonde vetten.

“Met pure chocolade omhulde noten bevatten van nature minder suiker dan melkchocolade. Bovendien hebben ze het extra voordeel van eiwitten en vezels. maak het af,” zegt Feder.

5. Smoothie met bessen en avocado
Deze smoothie combineert antioxidantrijke bessen zoals aardbeien, bosbessen en frambozen met romige avocado en een vloeibare basis zoals amandelmelk of kokoswater.

Bessen bevatten weinig suiker en veel vezels, die de opname van suiker in het bloed vertragen en de bloedsuikerspiegel helpen stabiliseren. Avocado voegt gezonde vetten en een romige textuur toe die de bloedsuikerspiegel verder helpt reguleren.

Dr. Kevin Huffman zegt: Bessen zijn laag glycemisch en rijk aan antioxidanten, terwijl avocado’s rijk zijn aan goede vetten en vezels. Door ze te combineren met een smoothie als dessert kun je de bloedsuikerspiegel stabieler houden. ”

6. Kokosnoot yoghurt met noten en zaden
Een mix van kokosyoghurt en noten en zaden is niet alleen lekker, maar ook een slimme keuze voor je gezondheid. Romige kokosyoghurt en een mix van amandelen, walnoten, chiazaad en lijnzaad zorgen voor een bevredigend en voedzaam dessert.

“Dankzij het van nature lage suikergehalte van kokosyoghurt en de vezels en eiwitten in de noten en zaden, helpt dit dessert de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Het is ook zuivelvrij en bevat weinig suiker. Het is rijk aan gezonde vetten.” Zegt Dr. Huffman. Suggesties: Voeg noten en zaden toe zoals amandelen, walnoten en chiazaad voor een bloedsuiker-balancerend ontbijt boordevol vezels en eiwitten. ”

7. Gojibessen
Gojibessen worden vaak aangeprezen als een superfood en spelen een heilzame rol bij het remmen van de eetlust en het bevorderen van gewichtsverlies. Deze kleine rode bessen zijn rijk aan antioxidanten, vitaminen en mineralen.

“Deze voedzame bessen zitten boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten, waardoor ze ideaal zijn om je zoete trek te stillen zonder je inspanningen voor gewichtsverlies op te offeren.” legt gediplomeerd gezondheidscoach Joanna Wen uit.

Gojibessen bevatten ook weinig calorieën en zijn rijk aan vezels, die je kunnen helpen een vol gevoel te krijgen en overeten te voorkomen.

Leave a Response